Тема : Гра для учнів 8 класу «Історичний марафон»
Мета:
v узагальнити, конкретизувати знання учнів з
історії; сприяти глибшому засвоєнню конкретного історичного матеріалу,
активізувати пізнавальні інтереси учнів;
v розвивати уважність, кмітливість, вміння
логічно мислити, лаконічно та аргументовано висловлювати свою думку;
v виховувати інтерес до історії та дух
змагальності, почуття співпереживання за команду, відповідальність за власні
дії в команді, доброзичливість , тактовність, повагу до культурних надбань
людства, почуття національної самосвідомості та національної гідності.
Обладнання: бланки для відповідей, мішок для другого
конкурсу та номеки питань, таблиця з питаннями для третього конкурсу, бланки
для журі та таблички з оцінками, крейда, музичні записи для пауз, нагороди для
переможців.
Форма проведення: гра.
Вік дітей: 8 кл.
Склад учасників: 3 команди по шість учнів; журі.
ХІД ГРИ:
Формується
три команди по 6 осіб.
Команди
займають свої ігрові місця. Ведучий роздає учасникам чисті аркуші паперу, ручки
та маркери.
Ведучий: Шановні друзі! Сьогодні ми всі зібралися,
щоб пограти у дуже цікаву гру, що має оригінальну назву «Історичний марафон».
Учасникам команд доведеться подолати нелегкий і насичений різними перешкодами
шлях до перемоги. На вашій марафонській дистанції ви зустрінетеся з бар'єрами
різного ступеня складності. Для подолання цих бар'єрів вам знадобиться не
тільки знання з історії, а й ваше вміння злагоджено діяти в команді, швидкість,
наполегливість і кмітливість. Але, перш ніж вийти на лінію «Старт» і ропочати
забіг, давайте познайомимось з членами суддівської колегії, які будуть пильно
стежити за усіма вашими кроками і справедливо визначать переможця.
Представлення
членів журі.
1. Привітання команд. Назва, девіз, емблема. Пояснення девізу.
Максималльна
оцінка за цей конкурс – 5 балів. Журі виставляє свої оцінки та оголошує їх
командам.
2. Конкурс капітанів. «П'ятий зайвий».
Ведучий: Капітани сідають окремо і вирішують
завдання. У той час проводиться наступний конкурс. Якщо капітани закінчать
роботу над своїми завданнями раніше, то можуть допомагати команді у 3–му
конкурсі. Бланки із відповідями віддаьтся капітанами членам журі для підбиття підсумків.
За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Завдання
капітанам: знайти зайвого у запропонованому ряді:
1. Гермес, Андромеда, Зевс, Гера, Будда.
2. Деметра, Аїд, Посейдон, Аполлон, Нептун.
3. Коран, Старий Завіт, «Повість
минулих літ», Пересопницьке Євангеліє.
4. Людовик ХVІ, Олександр ІІ, Генріх ІІІ, Інокентій ІІІ, Тигран ІІ.
5. Ю.Хмельницький, І.Виговський, П.Могила,
П.Дорошенко, І.Брюховецький.
6. Феодосія, Ольвія, Львів,
Тіра, Боспор.
7. В'ятичі, білі хорвати, поляни, древляни, болгари.
3. «Кіт у мішку».
Ведучий: Кожній команді по черзі пропонується
витягувати із мішечка номерки із питаннями, які знаходяться у ведучого. Якщо
команда не знає відповіді, то право відповісти має команда-суперниця. За кожну
правильну відповідь команда отримує 2 бали.
Питання:
«Діячі Київської Русі»
- Він
написав «Повість минулих літ». (Нестор)
- Прибив
щит на воротах Царгорода. (Олег)
- Цього
князя називали «тестем Європи». (Ярослав Мудрий)
- З черепа
цього уславленого воїна печенізький хан Куря наказав зробити золотий келих
з написом «Чужого бажаючи, своє згубив». (Святослав)
- Народ
його називав «Червоне Сонечко». (Володимир Великий)
- Її
чоловіка стратили повсталі деревляни. (Ольга)
- Перший
митрополит київський з русичів, автор «Слова про закон і благодать».
(Іларіон)
- Ім’я
його було настільки шановане нащадками, що згодом виникла легенда про те,
що нібито візантійський імператор надіслав йому знаки царського
достоїнства – вінець і барми. І через кілька століть після цього
московські государі вінчалися вінцем, який називали…(Шапка Мономаха)
- У 988р.
завдяки цьому князеві сталася визначна історична подія. (Хрещення
Київської Русі Володимиром Великим)
«Українські
гетьмани»
- Перший,
найбільш відомий гетьман, прозваний у народі Байдою. (Д.Вишневецький)
- Гетьман,
який одержав друге прізвище від назви сумки для стріл. (П.Сагайдачний)
- Цей
гетьман очолив Національно-визвольну війну українського народу.
(Б.Хмельницький)
- Його
було обрано гетьманом на Чорній радів Ніжині, у листах до московського
царя називав себе «Івашка». (І.Брюховецький)
- За часів
Богдана Хмельницького цей гетьман був писарем. (І.Виговський)
- Прізвищем
цього гетьмана названо стиль в архітектурі. (І.Мазепа)
- Автор
першої української конституції. (П.Орлик)
- Гетьман,
якого називали «сонцем Руїни». (П.Дорошенко)
- Останній
український гетьман. (П.Калнишевський)
«Всесвітня історія»
- Жінки
арабського Сходу намагаються носити на собі всі свої дорогоцінності. При
цьому вони стережуться не грабіжників, а власного чоловіка. Чому? (у
будь-який момент той може сказати: «Ти мені більше не дружина», - і вигнати
її в чому вона є)
- О.Македонський
та Ю.Цезар наказували позбавлятися цього, але серед арабів позбавлення
цього вважалося гріхом. Чого саме? (бороди)
- Яке з
семи чудес світу збереглося до нашого часу? (піраміди)
- Який король
сказав: «Держава – ця я!»? (Людовік ХІV)
- Які
мореплавці тримали у страху народи
Європи? (вікінги)
- В якій
країні відбувалася війна Червоної та Білої Троянд? (Англія)
- Мумію
цього відомого давньоєгипетського фараона виявили лише у 1922р. Як звали
цього фараона? (Тутанхамон)
- Яке
місто 79р. до н.е. було засипано попелом під час виверження вулкану
Везувій? (Помпеї)
- Як звали
французьку дівчину, що віддала своє життя заради перемоги Франції над Англією
у Столітній війні? (Жанна д’Арк)
- який
мореплавець так і не досягнув своєї мети – допливти до Індії? (Х.Колумб)
- кого древні греки називали варварами? (навколишні народи)
4. «Спеціальна тема».
Ведучий: Сьогодні спеціальною темою буде
«Козацтво». Шановні гравці, погляньте на дошку: у даному конкурсі є 4 групи
питань – «Поняття» (дати визначення запропонованому поняттю), «Фото»
(відповісти, що зображено на малюнку), «Джерело» (відповісти про що йдеться у
історичному джерелі та дати коментар до нього), «Загальне питання». Кожній
групі відповідає колір на таблиці:
«Поняття» - /3 бали/;
«Фото» - /2
бали/;
«Джерело» - /4 бали/;
«Загальне питання» - /1 бал/.
Вам
потрібно запам'ятати (записів робити не можна) де знаходиться питання кожної з
груп та обирати потім собі питання з найлегшої для вас. Час для запам'ятовування
– 10 сек.
Питання
до конкурсу:
«Поняття»:
1. литавра;
2. гетьман;
3. обозний.
«Фото»:
- Козацький
сигнальний маяк.
- Дніпрові
пороги. Картина П.Порубаєва.
- Запорозька Січ. Малюнок 17 ст.
1. «Вони кмітливі й проникливі, дотепні й надзвичайно щедрі, не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя... Вони добре загартовані, легко витримують спеку й холод, спрагу й голод, невтомні у битвах, відважні, сміливі чи, радше, одчайдушні, власним життям не дорожать...» / Г.Л.де Боплан, «Опис України»/ «Джерело»:
2. «Видатний український державний діяч. Походив
з українського шляхетського роду на Київщині. Закінчив Києво-Могилянську
академію. Перебуваючи на службі в польському війську, потрапив у полон до татар
на Жовтих Водах(1648 р.). Б.Хмельницький викупив його з полону і через деякий
час призначив Генеральним писарем Війська Запорозького. Головна мета його
діяльності – обстоювання повної самостійності України».
3. «Народився в селі Мерефа на Слобожанщині.
Відзначився в національно-визвольній війні. Близько 15 разів обирався кошовим
отаманом Запорозької Січі. У 1672 році царський уряд вислав його до Сибіру за
те, що виступав проти обрання гетьманом Лівобережної України царського
ставленика І.Самойловича. повернувшись на Запорожжя, здійснив чимало походів на
Кримське ханство й міста турецького узбережжя Чорного моря. Помер у 1680 році.»
«Загальне
питання»:
- Хто
збудував першу Запорозьку Січ? (Д.Вишневецький)
- Як
називалося законодавчо-розпорядче зібрання Війська Запорозького? (козацька
рада)
- Назва посади військового старшини, який керував артилерією. (обозний)
5
. Подорож машиною часу.
Ведучий: Потрібно скласти змістовну
відповідь-розповідь на запропоновану ситуацію. Першою питання обирає команда,
яка є лідером гри. На підготовку дається 5 хв. Конкурс оцінюється у 10 балів.
- Уявіть,
що ви учасник Берестейської церковної унії 1596р. Були б ви прихильником
об'єднання церков чи противником? Що б ви говорили? Чому?
- Уявіть,
що ви маєте можливість зустрітися з Богданом Хмельницьким, що б ви йому
говорили? Чому?
- Уявіть, що ви перенеслися у майбутнє на 5 хв. у 2500р. Що б ви в першу чергу розповіли про вашу епоху? Чому?
Журі оцінюють відповіді команд.
ПІСЛЯ ЦЬОГО КОНКУРСУ – ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ТА НАГОРОДЖЕННЯ ПЕРЕМОЖЦЯ.
Немає коментарів:
Дописати коментар